پایان نامه پژوهش مقایسه‌ای خمریات ابونواس با منوچهری و حافظ
نوشته شده توسط : سجاد

فهرست مطالب

 فصل اول: زندگینامه سه شاعر ………………………………………………………………… ۱

-ابونواس………………………………………………………………………………. ۲

-منوچهری……………………………………………………………………………. ۶

-حافظ………………………………………………………………………………….. ۸

-پی نوشت فصل اول…………………………………………………………….. ۱۲

فصل دوم: باده و اساطیر مربوط به پیدایش آن ……………………………………….. ۱۳

-باده در لغت………………………………………………………………………… ۱۴

-اساطیر مربوط به پیدایش باده………………………………………………. ۱۵

-پی نوشت فصل دوم……………………………………………………………. ۲۶

فصل سوم: پیشینه ی خمریه سرایی در میان اعراب و ایرانیان……………………. ۲۷

-تعریف خمریات…………………………………………………………………… ۲۸

-خمر در شعر جاهلی……………………………………………………………. ۲۸

شاعران جاهلی که به شراب نوشیدن تفاخر می کردند ……………… ۲۸

شاعران جاهلی که تا حدودی شراب را وصف می کردند ………….. ۳۰

-خمریات در دوره اسلامی(زمان پیامبر و خلفای راشدین)…………. ۳۵

-خمریات در دوره اموی……………………………………………………….. ۳۶

-وصف باده در اوستا…………………………………………………………… ۳۷

-خمریات در ایران بعد از اسلام……………………………………………… ۳۹

-خمریات غیر عرفانی…………………………………………………………….. ۴۰

-خمریات عرفانی…………………………………………………………………… ۴۳

-مناسبت اصطلاحات خمری با حالت بیخودی، فناورسیدن به وحدت…. ۴۴

-مناسبت اصطلاحات خمری با پخته شدن عارف………………………. ۴۶

-مناسبت اصطلاحات خمری با فقر………………………………………….. ۴۶

-مناسبت اصطلاحات خمری با افشای راز……………………………….. ۴۷

-مناسبت اصطلاحات خمری با عقل ستیزی……………………………… ۴۸

-مناسبت اصطلاحات خمری با غم زدایی…………………………………. ۴۹

-مناسبت اصطلاحات خمری در مبارزه با ریا کاری………………….. ۴۹

-پی نوست فصل سوم…………………………………………………………… ۵۱

فصل چهارم: ریخت و شکل خمریات ابونراس، منوچهری و حافظ……………….. ۵۴

-شکل خمریات ابونراس………………………………………………………… ۵۵

-گرد کردن معانی خمری در یک قصیده واحد………………………….. ۵۵

-ارتباط معنایی یا وحدت فنی در محور عمودی قصاید……………… ۵۷

-عمیق کردن معانی خمری…………………………………………………….. ۵۷

-مبارزه با سنت های جاهلی اعراب…………………………………………. ۵۹

-داستان پردازی خمری…………………………………………………………. ۶۱

-غالب بودن صورت بر محتوا………………………………………………… ۶۲

-بکار بردن لغات فارسی………………………………………………………… ۶۴

-بیان عقاید شعوبی……………………………………………………………….. ۶۵

-خمریات منوچهری………………………………………………………………. ۶۶

-ارتباط معنایی یا وحدت فنی در محور عمودی شعر………………… ۶۷

-داستان پردازی…………………………………………………………………… ۶۸

-دوری و بیزاری منوچهری از سنت های جاهلی……………………… ۷۰

-غالب بودن صورت بر محتوا………………………………………………… ۷۰

-خمریات حافظ…………………………………………………………………….. ۷۱

-پی نوشت فصل چهارم………………………………………………………… ۷۲

فصل پنجم: مقایسه مضامین خمری ابونواس، منوچهری و حافظ………………… ۷۳

-وصف شراب………………………………………………………………………. ۷۴

-اسامی مشترک……………………………………………………………………. ۷۴

-اسامی غیر مشترک……………………………………………………………… ۷۸

-نام هایی که ابونواس برای شراب آورده است………………………… ۷۸

-نام هایی که منوچهری برای شراب آورده است……………………… ۹۳

-نام هایی که حافظ برای شراب آورده است……………………………. ۹۴

-وصف کیفیت و چگونه نوشیدن شراب…………………………………… ۹۹

-وصف قدمت شراب……………………………………………………………… ۹۹

-وصف رنگ شراب …………………………………………………………….. ۱۰۱

-بوی شراب………………………………………………………………………… ۱۰۳

-وصف مزه شراب………………………………………………………………. ۱۰۵

-روشنی شراب……………………………………………………………………. ۱۰۷

-تشبیه شراب به آفتاب…………………………………………………………. ۱۰۸

-تشبیه شراب به چراغ………………………………………………………….. ۱۰۹

-تشبیه شراب به آتش…………………………………………………………… ۱۰۹

-تشبیه شراب به شمشیر………………………………………………………. ۱۰۹

-تشبیه شراب به صبح………………………………………………………….. ۱۱۰

-شراب خام یا پخته……………………………………………………………… ۱۱۱

-حباب های شراب……………………………………………………………….. ۱۱۲

-وصف شراب صاف……………………………………………………………. ۱۱۳

-تشبیه شراب به اشک………………………………………………………….. ۱۱۴

-تشبیه شراب به جان…………………………………………………………… ۱۱۴

-شرایط و چگونگی نوشیدن شراب………………………………………… ۱۱۶

-شراب خواری در شب و صبح ……………………………………………. ۱۱۷

-نوشیدن شراب در فصل بهار………………………………………………. ۱۱۹

-شراب نوشیدن در جشن ها واعیاد……………………………………….. ۱۲۱

- واکنش حکومت ها به شراب نوشی……………………………………… ۱۲۴

-جرعه افشاندن بر خاک ………………………………………………………. ۱۲۸

-به یاد کسی شراب نوشیدن ………………………………………………… ۱۳۱

-بانگ نوشانوش………………………………………………………………….. ۱۳۲

-نوشیدن سه جام پیاپی………………………………………………………… ۱۳۴

-نوشیدن چهار جام بر اساس چهار طبع………………………………… ۱۳۴

-رطل گران گرفتن……………………………………………………………….. ۱۳۵

-وصف تاثیر بر نوشنده……………………………………………………….. ۱۳۷

-شراب باعث زدودن غم از نوشنده میشود…………………………….. ۱۳۷

-شراب قدرت تشخیص نیروی عقل نوشنده را زایل میکند………… ۱۳۸

-شراب به نوشنده شادی می بخشد……………………………………….. ۱۳۹

-شراب به جان قوت و نیرو می بخشد……………………………………. ۱۳۹

-شراب به نوشنده شجاعت می‌بخشد……………………………………… ۱۴۰

-شراب باعث آشکار شدن اسرار نوشنده میشود…………………….. ۱۴۰

-شراب باعث دوری از بخل میشود………………………………………… ۱۴۰

-شراب باعث بی خوابی میشود……………………………………………… ۱۴۱

-در صورت شراب خوردن زیاد انسان قادر به راه رفتن نیست و باید برای حرکت بر روی شکم بخزد………………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

-شراب باعث ضعف و سردرد میشود……………………………………. ۱۴۲

-شراب باعث میشود نوشنده عرق کرده و چشم ها و گونه هایش به سرخی گرایند    ۱۴۳

-شراب باعث عبوس شدن نوشنده میشود ……………………………… ۱۴۴

-وصف آلات شراب نوشی……………………………………………………. ۱۴۵

-نام آلات پرورش و نوشیدن شراب………………………………………. ۱۴۶

-نام های همسان…………………………………………………………………. ۱۴۶

-نام های غیر همسان…………………………………………………………… ۱۴۸

-توجه به اساطیر در مورد آفرینش جام ها ……………………………. ۱۵۲

-وصف ظروف با اشکال مختلف…………………………………………….. ۱۵۳

-مانند کردن ظروف شراب به پرندگان…………………………………… ۱۵۴

-جام های منقش………………………………………………………………….. ۱۵۴

-مانند کردن ظرف شراب به چراغ…………………………………………. ۱۵۵

-مانند کردن ظرف شراب به خوشه پروین……………………………… ۱۵۶

-مانند کردن ظرف شراب به نمازگزار……………………………………. ۱۵۶

-وصف خم شراب……………………………………………………………….. ۱۵۹

-وصف مجلس شراب…………………………………………………………… ۱۶۱

-وصف ساقی………………………………………………………………………. ۱۶۲

-نحوه آرایش ساقی……………………………………………………………… ۱۶۳

-لذت بردن از چشم ساقی…………………………………………………….. ۱۶۸

-لذت بردن از لب های ساقی…………………………………………………. ۱۶۸

-لذت بردن از گونه های ساقی………………………………………………. ۱۶۹

-لذت بردن از آب دهان ساقی……………………………………………….. ۱۷۰

-پیر می فروش……………………………………………………………………. ۱۷۱

-تشخیص……………………………………………………………………………. ۱۷۴

-لذت بردن همه حواس ………………………………………………………… ۱۷۴

-لذت گرایی…………………………………………………………………………. ۱۷۵

-امیدواری به بخشش خداوند………………………………………………… ۱۷۶

-گوش ندادن به نصیحت ناصحان………………………………………….. ۱۷۶

-دفن شدن در زیر تاک انگور و یا شسته شدن با باده……………… ۱۷۷

-استفاده از طنز برای رسوایی زاهدان……………………………………. ۱۷۸

-مبارزه با رذیلت های اخلاقی……………………………………………….. ۱۷۹

-تاثیر فلسفه و عفان بر خمریات ابونواس و حافظ……………………. ۱۸۱

-فرجامین سخن…………………………………………………………………… ۱۸۴

-همانندی ها از لحاظ توصیفات……………………………………………… ۱۸۶

-همانندی ها از لحاظ فکری…………………………………………………… ۱۸۸

-تفاوت ها از جهت توصیفات…………………………………………………. ۱۸۸

-تفاوت ها از جهت فکری………………………………………………………. ۱۸۸

-پی نوشت فصل پنجم …………………………………………………………. ۱۹۰

-کتابنامه ……………………………………………………………………………. ۱۹۲

-پیوست شماره ۱………………………………………………………………… ۱۹۸

-پیوست شماره ۲………………………………………………………………… ۲۴۶

کتابنامه و مراجع

  1. اعشی، میمون بن قیس، دیوان اعشی، تصحیح محمد احمد قاسم، بیروت: انتشارات مکتب الاسلامی، (۱۴۱۵ هـ. ۱۹۹۴م).
  2. افرام البستانی، فواد، المجانی الحدیثه، قم: ذوی القربی، (۱۳۸۶).
  3. انجو شیرازی، جمال الدین، فرهنگ جهانگیری، ویراسته دکتر رحیم عفیفی، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد، (۱۳۵۱)
  4. الانصاری، حسان بن ثابت، دیوان حسان بن ثابت، تصحیح دکتر ولید عرفات، بیروت: دارصادر، (۱۹۷۴م)
  5. انوری، دیوان انوری، تصحیح سعید نفیسی، تهران: پیروز، (۱۳۳۷).
  6. اوحدی، رکن الدین، کلیات اوحدی، به کوشش سعید نفیسی، تهران: امیر کبیر، چاپ دوم، (۱۳۷۵)
  7. بلخی، جلال الدین محمد، کلیات شمس تبریزی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیر کبیر، (۱۳۴۵).

دانلود فایل





:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: حافظ, خمریات ابونواس , منوچهری ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: